Ćaskaonica sa veštačkom inteligencijom / Misaoni eksperiment Kineske sobe

Oživimo misaoni eksperiment filozofa Džona Serla koji je hteo da pokaže nedostatke jake veštačke inteligencije, odnosno, veštačke inteligencije za koju se pretpostavlja da bi mogla u potpunosti da simulira ljudsku inteligenciju. U te svrhe, Džon Serl je osmislio Kinesku sobu za preispitivanje naše intuicije u pogledu toga šta zaista podrazumeva razumevanje jezika. Zamislimo da je u sobi čovek koji ima sve moguće priručnike kineskog jezika, ali ga sam nikad u životu nije učio i ne govori ga. Van sobe je čovek kome je kineski maternji jezik i koji kroz prorez šalje pitanja na kineskom, napisana na papirićima. Nakon što dobije papirić, čovek u sobi sledi uputstva iz priručnika (npr. Ako vidiš taj-i-taj- niz simbola, onda odgovori tim-i-tim nizom simbola) i šalje svoj odgovor kroz prorez. Razgovor između ova dva čoveka može da traje satima, pa ipak, imamo neki osećaj da bi bilo čudno reći da čovek u sobi razume kineski. Razlog za to je, prema Serlu, činjenica da sintaksa nije dovoljna za semantiku: čovek u sobi, kao i računar, operiše simbolima čije značenje ne razume, jer ne može uzročno-posledično da poveže značenje reči sa objektima u svetu koji su tim rečima imenovani. U eri ChatGPT-a, koji vrlo kompetentno vodi razgovor sa nama na više od 95 jezika i ne operiše simbolima, već je obučavan na statističkim šablonima sačinjenim od ogromnog broja tekstualnih podataka na internetu, otvoreno je pitanje da li Serlovi zaključci i dalje stoje. Stoga će učesnici ove radionice imati priliku da simuliraju ceo misaoni eksperiment i kritički promisle ulogu veštačke inteligencije i naš odnos prema njoj.

Saradnici: Vanja Subotić, Petar Nurkić, Petra Vidaković – Cvetković, Ena Munjas, Marija Marojević, Tatjana Petrović, i Kristina Stamenković.

Realizatori:

Realizator trenutno nije objavljen na sajtu.
Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email

Prijavite se na newsletter

Prijavite se na naš newsletter i ostanite u toku sa najnovijim događajima, nagradnim kvizovima i promocijama.